Måden, hvorpå vi konsumerer lyd, indebærer ikke længere et besøg i den lokale musikbutik, hvor fingrene køres gennem rækker af CD’er og vinylplader. I dag streamer vi på Spotify. Men det ændrede landskab har ikke influeret en god, gammeldags koncert på samme vis.
Her kan stemningen nærmest ikke toppes andetsteds, hvorfor mange også udvikler drømme om at arbejde med koncerter. Til gengæld medfører det, at det kan være svært at få foden ind i de lokaler, hvor kreative og vigtige beslutninger tages. Men der er ting, du kan foretage dig, hvis du ønsker at skille dig ud fra mængden.
Hvor bør man starte?
Der er en særlig ting, der bør udvikles og plejes i denne position. Her er der tale om ens netværk. Det er uvurderligt for enhver, der ønsker at komme branchen nær. I mange tilfælde bør man starte som frivillig for at opbygge sit CV.
Mange stillinger inden for musikbranchen kræver, at du er en haj til styring af projekter og relationer. Du kan eksempelvis med fordel præsentere fordele ved CRM og løsninger hertil som frivillig.
Det viser ikke kun initiativ, men giver også dokumenterbar erfaring ved ansøgning til lønnede stillinger i koncertbranchen. Her er de med sikkerhed allerede brugere af lignende systemer til håndtering af daglig kontakt, forhandling, markedsføring og lignende.
Hvad kan man ellers arbejde med?
Man skal først og fremmest gøre op med sig selv, hvad der vækker interesse. Måske er der tale om mere kreative aspekter. Er man ikke rutineret med instrumenter eller optræden, så kan det være relateret til lys og lyd, der begge er kunstformer i sig selv.
Er man mere interesseret i etablering og organisering af koncertoplevelser, så er der flere mulige felter. Måske kan du bidrage med særlige evner omkring booking. Markedsføring og kommunikation er også genrer, hvor der typisk er lidt flere stillinger.