Koncertlink.dk

Tidligere var al musik live

Det er ikke mange årtier, man skal tilbage, før al musik var live, og ville man opleve musikken og de musikere, som kunne optræde, så måtte man ud på spillesteder og koncerthuse bare for at høre det.

Det var først, da radioen kom ind i billedet og grammofoner blev noget, som almindelige mennesker også kunne få råd til, at verden kom til at se anderledes ud. Nu kom populærmusikken ud til den almene befolkning for alvor.

Datidens største stjerner

Går du en del år længere tilbage end det, så var det i de store koncerthuse, at eliten lyttede til de store mestre som Mozart, Bach og Beethoven for bare at nævne nogle enkelte af de store klassiske komponister. Det var kun eliten, som i første omgang fik adgang til musikken, noget underligt noget set med nutidens øjne.

Kirken har også haft en stor betydning i forhold til musik, for kirkerne var der, hvor der var råd til det store orgel. Noget, som var af meget stor betydning, for når det var der, hvor musikken blev spillet, så var det der, hvor musikken blev skrevet til, så helt naturligt var det også der, hvor det blev fremført.

Det var også det eneste sted, hvor almindelige mennesker kunne høre musikken, for de store koncerthuse og de royale palæer, hvor musikken ellers blev spillet, var ikke noget sted, hvor pøblen fik lov til at komme.

At al musik var live, gjorde også, at musikken altid havde mindre eller større variationer i det, som blev spillet. Det gjorde, at det var op til kunstneren at give det bedste og måske endda ændre deres fortolkning af egne og andres musik. Noget som i dag er næsten uhørt, for alt er optaget, og live vil vi have det lyder så tæt på pladeoptagelsen som muligt med kun få ændringer, så vi kan høre, det er live, for ellers vil vi med det samme klage over, at det hele var playback, og det vil vi jo heller ikke finde os i.

Musik er for feinschmeckere i dag også bedst live. Det er der, hvor musikerne kan vise deres evner for alvor, og det er der, hvor de kan vise udvikling og akkuratesse, specielt hvis de på optagelser har spillet noget, som er exceptionelt. Det giver dem en unik mulighed for at vise, det er dem, som har spillet det teknisk besværlige på pladen, og at de også kan gøre det live, for det er så det endegyldige bevis på, at det er dem, som gør det. Ærekær har man lov til at være, specielt når man er med til at skabe kunst som musik, for det er noget af det i verden, som er bedst til at frembringe følelser og minder hos os mennesker.

kheera